Zaloguj Zarejestruj
Skład 5N+5ND (337+644) w Lutomiersku Skład 5N+5ND (337+644) w Lutomiersku (C) Rafał Mateja | Goto Photo

Historia Tramwajowej Linii Turystycznej

Historia Tramwajowej Linii Turystycznej (TLT) sięga czerwca 2003 roku, gdy Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zaproponował MPK-Łódź Sp. z o.o. uruchomienie wakacyjnej linii turystycznej obsługiwanej taborem historycznym.

Zarząd Spółki przychylił się do wniosku, dzięki czemu 3 sierpnia 2003 roku na łódzkie tory po raz pierwszy wyjechała Linia Turystyczna 0. Do obsługi połączenia wybrano skład wagonów typu 5N #337 + 5ND #644 z lat 1960-1961, które z tej okazji zostały odświeżone oraz przywrócono im pierwotne numery taborowe. W rolę konduktorów wcielili się wyposażeni w oryginalne akcesoria członkowie KMST. Był to tym samym powrót konduktorów, którzy ostatecznie zniknęli z tramwajów w 1983 r. Zgodnie z tradycją, konduktorzy sprzedawali i kasowali szczypcami bilety. Na linii 0 obowiązywała specjalna taryfa.

Zabytkowy tramwaj wzbudził ogromne zainteresowanie przechodniów i pasażerów. Wiele osób wspominały czasy młodości, gdy zabytkowe obecnie tramwaje dominowały na ulicach naszego miasta. Tramwaj kursował z Zajezdni Dąbrowskiego do pętli Zdrowie, mijając na swej trasie wiele zabytków i atrakcji. Podczas pierwszego dnia kursowania nie obyło się bez przygód. W czasie manewrów przed drugim kursem doszło do wykolejenia doczepy na terenie zajezdni, więc na trasę wyjechał wagon silnikowy.

Od 2004 roku na wszystkich przystankach na trasie zawisły rozkłady jazdy. Wagony skierowano nieużywanym liniowo torowiskiem na Czerwonej i Wróblewskiego, któremu groziła likwidacja. Rozszerzono też zakres uprawnień do przejazdu ulgowego oraz wprowadzono abonamenty wieloprzejazdowe.

W 2006 roku zwiększono liczbę z dwóch do czterech kursów dziennie. W kolejnym roku wycofano się z tej zmiany, ale wydłużono kursowanie aż do 30 września. Z powodu prac przy budowie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, zabytkowe tramwaje skierowano do pętli Wycieczkowa. Pozwoliło to połączyć kompleks rekreacyjny w Arturówku i Łagiewnikach ze Zdrowiem. Trasa okazała się strzałem w dziesiątkę i została utrzymana do 2011 r. Wyjątkiem był rok 2010, gdy przesądzona już była likwidacja Zajezdni Dąbrowskiego. Wówczas linia na powrót połączyła zabytkową zajezdnię ze Zdrowiem

Rok 2008 był ważny jeśli chodzi o promocję linii. W tramwajach liniowych pojawiły się plakaty promujące „zerówkę”, zaś w Pesach pokazywano film promocyjny. W jednym z punktów sprzedaży biletów ustawiono również wyświetlacz LED, który informował o linii.

Końcem Linii Turystycznej 0 był rok 2011. W związku z zawarciem nowej umowy pomiędzy Miastem a MPK-Łódź, zerówka została włączona w system lokalnego transportu zbiorowego. Od tej chwili zaczęły obowiązywać zwykłe bilety komunikacji miejskiej, co wiązało się z montażem kasowników. Tym samym zlikwidowano taryfę specjalną. Na tydzień przed uruchomieniem kursów, zerówka została wyróżniona w plebiscycie „Punkt dla Łodzi” za żywe spotkania z historią komunikacji miejskiej.

Prawdziwa rewolucja zaczęła się w 2012 roku. Zabytkowe tramwaje zostały skierowane na 4. brygadę linii 43. Tym samym zniknęła marka linii 0, ale możliwe stało się wydłużenie kursów turystycznych do Lutomierska, o co wnioskowało wielu pasażerów. Linia 43 jest uznawana za najbardziej malowniczą linię tramwajową w Polsce, a skierowanie na nią zabytkowego tramwaju pozwala wykorzystać drzemiący w niej potencjał turystyczny. Co więcej, tramwaje typu 5N przez wiele lat były charakterystyczne dla linii 43, a doczepa 5ND przez długi czas stacjonowała w zajezdni na Brusie. Pomysł okazał się hitem.

W 2013 roku na rynku w Lutomiersku zorganizowano huczne obchody 10-lecia linii. Przez cały sezon z wakacyjnych kursów skorzystało ponad 7 tysięcy pasażerów. Rok później inicjatywa odbywała się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Łódzkiego Witolda Stępnia oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej. Liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o przeszło tysiąc. Wakacyjne kursy są również skoordynowane z dniami otwartymi w Zajezdni Muzealnej Brus. W ten sposób powstał kompleksowy produkt turystyczny oparty na historii techniki i transportu naszego miasta.

2017 rok przyniósł pewne zmiany. W związku z reformą "Łodź Łączy" zmieniono numerację (z 9 na 43A - dla linii do Konstantynowa oraz z 43 na 43B - dla linii do Lutomierska) oraz przystanek początkowy na terenie miasta - z krańcówki przy ul. Telefonicznej na tą przy ul. Północnej. Poza tym w związku z uszkodzonym torowiskiem w Konstantynowie Łódzkim trasa Tramwajowej Linii Turystycznej musiała zostać skrócona do tego miasta. Dalej do Lutomierska można było dojechać się jedynie zastępczym autobusem linii 43B.

W 2018 roku obchodzimy jubileusz 15-lecia funkcjonowania Tramwajowej Linii Turystycznej. W tym roku zakończył się komplekowy remont wagonu silnikowego o numerze 337. Kursy zabytkowym składem 5N+5ND będą odbywać się zarówno do Konstantynowa Łódzkiego (jako linia 43A) jak i do Lutomierska (jako linia 43B). Krańcówka pozostaje bez zmian.

Last modified on czwartek, 21 czerwiec 2018 14:45
Login to post comments