5N #109 do montażu sieci górnej (C) Jakub Tarka

5N #109 do montażu sieci górnej

Producent: Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Lata budowy: 1960
Właściciel: Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi
Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Muzealna Brus

Specjalistyczny sprzęt wymagany jest również do pracy przy sieci trakcyjnej. Często wyko- rzystuje się do tego specjalnie przystosowane samochody ciężarowe, ale część prac wykonywanych jest za pomocą tramwaju. W 1977 r. na podstawie wycofanego wagonu liniowego 5N o numerze bocznym 33 warsztaty przy ulicy Tramwajowej skonstruowały kolejny tramwaj wieżowy do obsługi sieci górnej z numerem bocznym 2008II. Wagon miał zastąpić wóz sieciowy poprzedniej generacji, eksploatowany od lat 40. XX wieku. Dla potrzeb nowych funkcji usunięto znaczną część przedziału pasażerskiego, tworząc tam platformę z wysokimi burtami i relingami. Na platformie umieszczono wysoki pomost, z którego pracownicy mieli łatwy dostęp do sieci górnej oraz hydrauliczny podnośnik do szpul z przewodem trakcyjnym. Tramwaj otrzymał zestaw akumulatorów, dzięki którym można było pokonać pewien dystans na własnym zasilaniu. W dawnym przedziale pasażerskim zamontowano spawarkę oraz wydzielono przedział warsztatowy. Tramwaj w 1993 r. został przekazany Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej.

W 2012 r. dzięki wsparciu firmy Woltan i wielu osób prywatnych został odkupiony przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Obecnie stacjonuje w Zajezdni Muzealnej Brus.

 

Last modified on poniedziałek, 06 kwiecień 2020 22:16
Login to post comments