W połowie lat 60-tych XX wieku w Niemczech Zachodnich (RFN) powszechnym typem taboru był model GT6, produkowany od 1956 roku przez zakłady Düwag. Tak też było z prezentowanym wagonem GT8N o obecnym numerze taborowym 1512.
Wagon został pierwotnie został wyprodukowany jako typ GT6 w 1964 roku, a następnie dostarczony do Mannheim na tamtejszą sieć tramwajową łącząc miasto między innymi z Ludwigshafen i okolicznymi mniejszymi miejscowościami. W związku z planami modernizacyjnymi tamtejszego przewoźnika wytypowano kilkanaście wagonów typu GT6 do rozbudowy o człon niskopodłogowy. Tym samym uległ on w 1991 roku modernizacji zgodnie z niemiecką nomenklaturą do typu GT8N.
W połowie pierwszej dekady XX wieku w związku z dostawami nowego taboru w pełni niskopodłogowego tamtejsze przedsiębiorstwo Rhein-Neckar-Verkehr podjęło decyzję o sprzedaży swoich GT8N. Tramwajami zainteresowały się dwa miasta: Łódź, oraz… Helsinki! Skandynawskie miasto borykało się wówczas z bardzo dużymi brakami taborowymi, w ten właśnie sposób próbowało się ratować przed koniecznością obniżania jakości komunikacji miejskiej. W 2008 roku tramwaj trafił do Helsinek, gdzie został przemalowany w charakterystyczne beżowo-zielone barwy. Kursował tam do 2014 roku, kiedy to w ramach dostaw nowych tramwajów od Skody został zakupiony przez łódzkie MPK. Już od 2007 roku na trasie linii 46 do Ozorkowa można było spotkać takie same tramwaje, sprowadzone przez MKT do obsługi tej linii. Po likwidacji spółek podmiejskich w 2012 roku zostały przejęte przez łódzkie MPK gdzie w dalszym ciągu można je było spotkać na podmiejskich liniach obsługiwanych przez zajezdnię Telefoniczna.
Po przybyciu do Łodzi tramwaj otrzymał nowy numer taborowy - 1512. To właśnie czterocyfrowy numer taborowy wyróżniał GT8N sprowadzone przez MKT w 2007 roku, a te sprowadzone już przez MPK w 2014. Po przybyciu do Łodzi wagon został przemalowany w łódzkie barwy. Można go było spotkać wpierw na liniach podmiejskich, a po zawieszeniu na nich ruchu także na trasach miejskich. W ostatnim okresie eksploatacji podstawową linią na której kursowały GT8N była “Dziewiątka” - i tak też było do samego końca ich eksploatacji. Dnia 3 listopada 2023 roku GT8N (1512) obsługując pociąg 9/5 jako ostatni zjechał do zajezdni Telefoniczna, kończąc tym samym historię klasycznych wagonów serii “GT” zapoczątkowaną w 1990 roku.
Jeszcze pod koniec ich eksploatacji Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi rozpoczął starania w celu zachowania jednego egzemplarza na cele historyczne. Równocześnie stan finansów Klubu pozwalał na to by spróbować swoich sił w przetargu zorganizowanym przez łódzkie MPK, gdzie zostały wystawione na sprzedaż większość GT8N. Po analizie wystawionych na sprzedaż wagonów wybraliśmy właśnie ten, o numerze taborowym 1512 z uwagi na to, że prezentował najlepszy stan techniczny i dobrze rokował na przyszłość. Oferta złożona przez Klub przewyższyła kwotę zaoferowaną przez firmę złomującą pojazdy - tym samym zakup GT8N (1512) stał się faktem.
Zakup tego tramwaju jest przykładem podstawowej idei jaka przyświeca istnieniu Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, jaką jest między innymi zachowywanie wagonów tramwajowych, które trwale wpisały się w łódzki krajobraz. Nasze działania nie byłyby możliwe, gdyby nie hojność wszystkich darczyńców w ramach prowadzonej przez nas zbiórki publicznej, czy przekazywanie dla naszego stowarzyszenia kwoty 1,5% podatku.
- GT8N (1512) chwilę przed opuszczeniem ET-1 GT8N (1512) chwilę przed opuszczeniem ET-1
- Ostatnie chwile przed Zajezdnią Telefoniczna Ostatnie chwile przed Zajezdnią Telefoniczna
- W drodze do nowego, tymczasowego domu na Chocianowicach W drodze do nowego, tymczasowego domu na Chocianowicach
https://kmst.pl/tabor/duewag/gt8n-1512#sigProId225407a489