Skład 5N+5ND (337+644) oraz 5N (194) podczas kręcenia filmu Ida na ulicy Legionów Skład 5N+5ND (337+644) oraz 5N (194) podczas kręcenia filmu Ida na ulicy Legionów (C) Rafał Mateja | Goto Photo

5N #337 + 5ND 644

Lata budowy: 1960-1961
Producent: Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" (5N #337)
                   Świdnicka Fabryka Wagonów (5ND #644)
Właściciel: MPK - Łódź, Sp. z o.o.
Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Chocianowice

Po zakończeniu drugiej wojny światowej pojawiło się ogromne zapotrzebowanie na nowe tramwaje. Przedwojenny tabor był w większości przestarzały, zaś liczba wagonów niewystarcza- jąca. Na przełomie lat 40. i 50. wdrożono do produkcji tramwaje typu N (wersję wąskotorową oznaczono jako 2N), które były kopią niemieckiego tramwaju typu KSW z lat 1943-44. Były to bardzo proste i przestarzałe konstrukcyjnie pojazdy, które miały doraźnie zaspokoić potrzeby przedsiębiorstw komunikacyjnych. W 1957 pojawił się zmodernizowany typ 5N. 10-metrowe wagony o w pełni metalowej konstrukcji posiadały kanciaste nadwozie z dwuskrzydłowymi, ręcznie otwieranymi drzwiami na każdym pomoście. Na dachu pojawiły się charakterystyczne okrągłe tarcze z numerami linii. W sumie do Łodzi dostarczono 210 wozów silnikowych i 376 doczepnych, oznaczonych jako 5ND. Rozwiązanie, które miało być prowizorką okazało się jednak bardzotrwałe, a „enki” eksploatowano aż do początku lat 90. Ostatnie dwukierunkowe wozy z ręcznie otwieranymi drzwiami wycofano jednak z eksploatacji w 1983 r., wraz z otwarciem pętli w Ozorkowie.

Najbardziej znanym składem historycznym jest para o numerach 337 i 644. Wagon 5N nr 337 zbudowano w chorzowskim Konstalu w 1961 r. Tramwaj był eksploatowany do 1983 r., gdy został odstawiony podobnie jak inne dwukierunkowe wozy z ręcznie otwieranymi drzwiami. Doczepę 5ND nr 644 wyprodukowano w 1960 r. w Świdnickiej Fabryce Wagonów. Wóz trafił do zajezdni Brus, gdzie najczęściej kursował na liniach 43 i 43bis. Pomimo przeprowadzenia czterech remontów, w wagonie nie wprowadzono większych zmian konstrukcyjnych. W 1980 r. doczepę przekazano do zajezdni Helenówek, skąd wyjeżdżała na linie 44 i 46. Ostatecznie wycofano ją z ruchu w 1983 r.

W 1989 r. wagony 337 i 644 trafiły do zajezdni przy ul. Tramwajowej, gdzie poddano je renowacji. Prace zakończyły się 15 stycznia 1990 r. Od 2003 r. skład obsługuje wakacyjne kursy Tramwajowej Linii Turystycznej. Często wykorzystywany jest również przy okazji innych wydarzeń. Obecnie stacjonuje w zajezdni Chocianowice.

 

Last modified on poniedziałek, 06 kwiecień 2020 22:12
Login to post comments