Jelcze 272 MEX, zwane potocznie "ogórkami" ze względu na obłe kształty, były jedną z najliczniejszych serii autobusów, jakie kiedykolwiek eksploatowano w Łodzi. W latach 1963-1977 łódzkie MPK otrzymało ich łącznie około 500. Eksploatację zakończono w 1984 r.
Ogórki były produkowane na licencji czechosłowackiej Skody. Wozy miały 10,8 metra długości i dwie pary dwuskrzydłowych automatycznie otwieranych drzwi. SIlnik znajdował się z z przodu pod charakterystyczną pokrywą. Kierowcę od przedziału pasażerskiego oddzielała jedynie szklana szyba umieszczona za fotelem.
Do dziś zachował się tylko jeden łódzki Jelcz 272 MEX. Do Łodzi trafł w 1965 roku i otrzymał numer 196. Jest to egzemplarz z drugiej dostawy tych pojazdów do naszego miasta (pierwsza była w 1963 r.). Pojazdy z tego okresu wyróżniały się m.in. płaskimi reflektorami oraz zamontowanym stanowiskiem dla konduktora.
Autobus po wycofaniu ze służby został przebudowany na pogotowie techniczne. Gdy stał się zbędny, przerobiono go na pług, by odśnieżał teren zajezdni autobusowej przy ul. Nowe Sady. Pod koniec lat 90. przeprowadzono w nim remont, podczas którego zlikwidowano wiele oryginalnych detali oraz nadano współczesne żółto-czerwone barwy.
W 2007 roku ogórek trafił na Chocianowice, a następnie do hali Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź przy ul. Wierzbowej. Był jedną z atrakcji obchodów 60-lecia łódzkich autobusów. Po likwidacji wystawy taboru był przechowywany w zajezdni Dąbrowskiego, a następnie na Limanowskiego i Helenówku. Tułaczka zakończyła się w czerwcu 2013 roku wraz z przewizieniem do Zajezdni Muzealnej Brus.
25 września 2019 r. autobus otrzymał w darowiźnie Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Eksponat obecnie oczekuje na renowację.