Wagon typu 2N1 o charakterystycznym numerze 1234 został wyprodukowany w 1950 r. w Stoczni Gdańsk. Przez 25 lat pełnił rolę zwykłego wagonu pasażerskiego i nosił numer 193. W 1975 r. przeszedł remont kapitalny, w trakcie którego przeszedł modernizację – przebudowano go na wagon jednokierunkowy i zainstalowano w nim drzwi otwierane automatyczne. Co ciekawe, pozostawiono charakterystyczne tylko dla najstarszej serii 2N oryginalne uchylane lufciki, które zazwyczaj likwidowano przy okazji remontów. W związku z przeznaczeniem pojazdu na wagon szkoleiowy, wewnątrz zainstalowano dwa pulpity motorniczego: standardowy dla kursanta i znajdujący się za nim dodatkowy, dla instruktora, który mógł symulować wystąpienie różnych awarii.
Ostatni motorniczowie szkolili się w tym wagonie w 1996 r. 10 lat później pojazd odmalowano z okazji parady na 25-lecie Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Niedługo później członkowie Klubu uruchomili tramwaj.
Wagon jest obecnie czynnym eksponatem Zajezdni Muzealnej Brus, gdzie oczekuje na remont.