Łódzkie Linie Turystyczne

Łódzkie Linie Turystyczne zapraszają!

Łódzkie Linie Turystyczne są propozycją na rodzinne spędzenie weekendu, poznanie miasta oraz spotkanie z zabytkowymi autobusami i tramwajami, które kilkadziesiąt lat temu królowały na ulicach Łodzi. Wszystko to w cenie zwykłego biletu komunikacji miejskiej!

Linia turystyczna 0 to propozycja dla fanów stalowych szlaków. Na pasażerów czekają pojazdy z różnych epok, świadczące o pięknej, przeszło 125-letniej historii łódzkich tramwajów.

Miłośnicy trakcji spalinowej powinni wybrać linie turystyczne 100 i 101. Przejazd zabytkowym autobusem to nie tylko podróż w przeszłość, ale też mnóstwo niepowtarzalnych wrażeń dźwiękowych i… zapachowych!

Planowana obsada taborowa

Linia 0

1 maja (czwartek)

0/1 – 5N+5ND (337+644)
0/2 – GT8N (4512) ♿️
0/3 – Sanok (17)

2 maja (piątek)

0/1 – GT6 (4038)
0/2 – GT8N (4519) ♿️
0/3 – Sanok (17)

3 maja (sobota)

0/1 – 5N+5ND (337+644)
0/2 – GT6 (4038)
0/3 – Sanok (17)

4 maja (niedziela)

0/1 – 5N+5ND (337+644)
0/2 – 805Na (4447)
0/3 – Sanok (17)

Linia 100 Linia 101

1 maja (czwartek)

100/1 – Ikarus 280 (3452)
100/2 – MAN ND313 Lion’s City (3144) ♿️ tzw. „piętrus”
101/1 – Jelcz 272MEX (3369)
101/2 – Mercedes-Benz O405N2 (3757) ♿️ lub Jelcz PR110M (3256)

2 maja (piątek)

100/1 – Ikarus 280 (3452)
100/2 – MAN ND313 Lion’s City (3144) ♿️ tzw. „piętrus”
101/1 – Jelcz 272MEX (3369)
101/2 – Mercedes-Benz O405N2 (3757) ♿️ lub Jelcz PR110M (3256)

3 maja (sobota)

100/1 – Ikarus 280 (3452)
100/2 – MAN ND313 Lion’s City (3144) ♿️ tzw. „piętrus”
101/1 – Jelcz 272MEX (3369)
101/2 – Mercedes-Benz O405N2 (3757) ♿️ lub Jelcz PR110M (3256)

4 maja (niedziela)

100/1 – Ikarus 280 (3452)
100/2 – MAN ND313 Lion’s City (3144) ♿️ tzw. „piętrus”
101/1 – Jelcz 272MEX (3369)
101/2 – Mercedes-Benz O405N2 (3757) ♿️ lub Jelcz PR110M (3256)

Linia tramwajowa 0

Z okien tramwajów linii 0 można będzie podziwiać Piotrkowską, królową łódzkich ulic, z jej kamienicami, pałacami i świątyniami. Tramwaje przejadą przez plac Wolności, najważniejszy plac Łodzi z pomnikiem Tadeusza Kościuszki, a na Północnej obejrzą dawny dworzec tramwajów podmiejskich z 1953 r. Ulica Narutowicza dumnie będzie prezentować swój klasyczny, czysty modernizm.

Do 20-lecia międzywojennego zabierze Was wagon Sanok z 1929 roku. Podróż przez lata 60. zapewni skład wagonów 5N+5ND z początków epoki Władysława Gomułki. Klimat lat 90 i dwutysięcznych. przypomną wagony GT6 i zmodernizowany 803N, choć same pojazdy powstały w latach 60. i 70. XX wieku. Nowością w tym sezonie ŁLT będzie tramwaj 805Na (4447) z 1978 r. Tramwaje tego typu można jeszcze spotkać na łódzkich torowiskach, jednakże w klasycznym, kanciastym kształcie są już rzadkością.

Trasa linii tramwajowej 0

TELEFONICZNA ZAJEZDNIA – działki, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Zachodnia, Kościuszki – KOŚCIUSZKI/MICKIEWICZA

PIOTRKOWSKA CENTRUM – Kościuszki, Zachodnia, Legionów, pl. Wolności, Pomorska, działki – TELEFONICZNA ZAJEZDNIA

Przejazd linią 0 z Telefonicznej do skrzyżowania Kościuszki × Mickiewicza zajmuje 25 minut, a z Piotrkowskiej Centrum na Telefoniczną – 30 minut. 

Rozkłady jazdy linii tramwajowej 0

Linie autobusowe 100 i 101

Wybierając linię 100 będzie można zobaczyć rzadziej wybierane, lecz nie mniej klimatyczne rejony miasta. Trasa wiedzie przez ciasne łódzkie ulice aż na Zdrowie, do imponującego parku im. Józefa Piłsudskiego i znajdującego się w pobliżu zoo. Tutaj, w Orientarium, zobaczyć można egzotyczne gatunki zwierząt z całego świata, popatrzeć na karmienie słoni i przejść się po dnie oceanu. Na miłośników flory czeka położony tuż obok Ogród Botaniczny. Miłośnicy historii Polski mogą odwiedzić Pomnik Czynu Rewolucyjnego, upamiętniający Rewolucję 1905 roku i bohaterską walkę z caratem oraz o podstawowe prawa pracownicze.

Z kolei linia 101 zawiezie Was na Księży Młyn, jeden z najcenniejszych obszarów zabytkowych Łodzi, wpisany na listę pomników historii. Znajduje się tam dawne imperium fabryczne Karola Scheiblera z monumentalną fabryką oraz zrewitalizowanym osiedlem robotniczym.

Na tych liniach spotkacie prawdziwe legendy transportu autobusowego: Jelcza 272 MEX, czyli ogórka, dominujące od lat 80. Ikarusy, a także nowsze pojazdy.

Trasy linii autobusowych

Linia 100

ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Zachodnia, Ogrodowa, Srebrzyńska, Kasprzaka, Legionów, Konstantynowska, Unii Lubelskiej, Bandurskiego, Krzemieniecka, Konstantynowska – ZOO Orientarium

ZOO ORIENTARIUM – Konstantynowska, Legionów, Zielona, Kasprzaka, Srebrzyńska, Ogrodowa, Nowomiejska, pl. Wolności, Pomorska, Kilińskiego, Jaracza, Piotrkowska – ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA

Przejazd linią 100 z ŁIT do ZOO trwa 28 minut, a z ZOO do ŁIT zajmuje 23 minuty.

Linia 101

ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich, al. Rodziny Scheiblerów, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, Tuwima, Struga, Wólczańska, al. Mickiewicza, Piotrkowska, Milionowa, Kilińskiego, Tymienieckiego, Przędzalniana, Fabryczna, Targowa – MUZEUM KINEMATOGRAFII

MUZEUM KINEMATOGRAFIIpl. Zwycięstwa, Piłsudskiego, Przędzalniana, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, Narutowicza, Wschodnia, Jaracza, PiotrkowskaŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA

Przejazd linią 101 z ŁIT do Muzeum Kinematografii trwa 37 minut, a z Muzeum Kinematografii do ŁIT zajmuje 14 minut.

Rozkłady jazdy linii autobusowych

Linia 100

Linia 101

ŁLT przyjazne wszystkim

Na Łódzkich Liniach Turystycznych kursują pojazdy zabytkowe, które z racji swojego wieku najczęściej nie posiadają udogodnień dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Niektóre kursy linii 0, 100 i 101 będą jednak obsługiwane nowszymi, niskopodłogowymi zabytkami. Informacje o przydziale pojazdów na poszczególne brygady będą umieszczane na tej stronie w sekcji „Planowana obsada taborowa”. Pojazdy niskopodłogowe oznaczone będą tam podkreśleniem oraz ikoną ♿️.

Taryfa biletowa

Na Łódzkich Liniach Turystycznych (ŁLT) obowiązują bilety (czasowe, miesięczne, kwartalne, roczne) Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, czyli takie, jak w każdym łódzkim tramwaju czy autobusie. Można je nabyć przez internet oraz w biletomatach – zarówno w pojazdach jak i w okolicach przystanków komunikacji miejskiej, w tym na dworcu Łódź Fabryczna (pełna lista lokalizacji). W ramach wzajemnego honorowania można również korzystać z biletów strefowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.

Wszystkie przystanki Łódzkich Linii Turystycznych znajdują się w 1. strefie taryfowej.

Zachęcamy do nabywania biletów poprzez aplikacje mobilne – jednocześnie przypominamy wówczas o obowiązku skasowania biletu poprzez zeskanowanie kodu QR znajdującego się w pojeździe (więcej informacji).

Uwaga! Bilety czasowe można nabyć również u konduktorów wewnątrz pojazdów, ale tylko 40-minutowe i wyłącznie za gotówkę.

Pełna taryfa biletowa i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdują się na stronie internetowej MPK-Łódź.

Normalny Ulgowy
20-minutowy 4,40 2,20
40-minutowy 5,60 2,80
80-minutowy 6,80 3,40
24-godzinny 18,00 9,00

Konduktorzy

W 2003 roku, wraz z inauguracją kursowania linii 0, po raz pierwszy od 1983 roku w łódzkich tramwajach znów pojawili się konduktorzy. Konduktorzy Tramwajowej Linii Turystycznej to przeszkolona grupa wolontariuszy Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, którzy obsługują kursy zabytkowymi tramwajami po Łodzi. Najmłodszy ma 16 lat, a najstarszy nieco ponad 30 lat. Jednak to nie ma znaczenia, bo łączy ich odpowiedzialność oraz wspólna pasja transportowa.

W czasie kursów liniowych ich zadaniem jest obsługa drzwi, czyli wpuszczanie i wypuszczanie pasażerów na przystankach oraz dbanie o bezpieczeństwo podróży łodzian i turystów. Dodatkowo konduktorzy sprzedają bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego (jednorazowe i czasowe) oraz służą podstawowymi informacjami na temat historii łódzkiej komunikacji.

Jeśli mają Państwo uwagi co do pracy naszych konduktorów prosimy o informację e-mailową: kontakt@kmst.pl.

O projekcie i jego historia

Łódzkie Linie Turystyczne (ŁLT) to wspólny projekt Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, MPK-Łódź, Zarządu Dróg i Transportu grupy Czerwony Ikarus oraz Łódzkiej Organizacji Turystycznej. Jego celem jest popularyzacja historii miasta i regionu, a w szczególności komunikacji miejskiej przez pryzmat zabytków techniki.

Historia Łódzkich Linii Turystycznych (ŁLT) sięga czerwca 2003 roku, gdy Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zaproponował MPK-Łódź Sp. z o.o. uruchomienie wakacyjnej linii turystycznej obsługiwanej taborem historycznym. Funkcjonują więc już ponad 20 lat!