Łódzkie Linie Turystyczne dziękują za sezon 2025!
Cała ekipa Łódzkich Liniy Turystycznych serdecznie dziękuje za zakończony już sezon 2025! Radość na twarzy wielu podróżnych i liczne rozmowy o pojazdach czy wspomnieniach z nimi związanymi na długo zostaną nam w pamięci. Cieszymy się, że mogliśmy umilić czas zarówno mieszkańcom miasta i okolic jak i licznym turystom z najdalszych zakątków kraju (i nie tylko!). Z chęcią przyjmiemy wszelkie opinie na temat funkcjonowania ŁLT w tym roku oraz zdjęcia czy nagrania. Można je przekazać na adres e-mail kontakt@kmst.pl lub poprzez nasze konta na mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok), do których obserwowania serdecznie zachęcamy.
Do zobaczenia w sezonie 2026! 👋
Linia tramwajowa 0
Z okien tramwajów linii 0 można było podziwiać Piotrkowską, królową łódzkich ulic, z jej kamienicami, pałacami i świątyniami. Tramwaje przejeżdzały przez plac Wolności, najważniejszy plac Łodzi z pomnikiem Tadeusza Kościuszki, a na Północnej mijały dawny dworzec tramwajów podmiejskich z 1953 r. Ulica Narutowicza dumnie prezentowała swój klasyczny, czysty modernizm.
Do 20-lecia międzywojennego zabrał Was wagon Sanok z 1929 roku. Podróż przez lata 60. zapewnił skład wagonów 5N+5ND z początków epoki Władysława Gomułki. Klimat lat 90 i dwutysięcznych. przypomniały wagony GT6 i zmodernizowany 803N, choć same pojazdy powstały w latach 60. i 70. XX wieku. Nowością w tym sezonie ŁLT był tramwaj 805Na (4447) z 1978 r. Tramwaje tego typu można jeszcze spotkać na łódzkich torowiskach, jednakże w klasycznym, kanciastym kształcie są już rzadkością.
Trasa linii tramwajowej 0 w sezonie 2025
PL. NIEPODLEGŁOŚCI – Piotrkowska, Piotrkowska Centrum, Kościuszki, Zachodnia, Legionów, pl. Wolności, Pomorska, Kilińskiego, Rodziny Poznańskich, Węglowa, Tramwajowa, Narutowicza – RADIOSTACJA
RADIOSTACJA – Narutowicza, POW, Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Zachodnia, Kościuszki, Piotrkowska Centrum, Piotrkowska – PL. NIEPODLEGŁOŚCI
Przejazd linią 0 niezależnie od kierunku zajmował około 37 minut.
Linie autobusowe 100 i 101
Wybierając linię 100 można było zobaczyć rzadziej wybierane, lecz nie mniej klimatyczne rejony miasta. Trasa wiodła przez ciasne łódzkie ulice aż na Zdrowie, do imponującego parku im. Józefa Piłsudskiego i znajdującego się w pobliżu zoo. Tutaj, w Orientarium, zobaczyć można egzotyczne gatunki zwierząt z całego świata, popatrzeć na karmienie słoni i przejść się po dnie oceanu. Na miłośników flory czeka położony tuż obok Ogród Botaniczny. Miłośnicy historii Polski mogli odwiedzić Pomnik Czynu Rewolucyjnego, upamiętniający Rewolucję 1905 roku i bohaterską walkę z caratem oraz o podstawowe prawa pracownicze.
Z kolei linia 101 zawiozła Was na Księży Młyn, jeden z najcenniejszych obszarów zabytkowych Łodzi, wpisany na listę pomników historii. Znajduje się tam dawne imperium fabryczne Karola Scheiblera z monumentalną fabryką oraz zrewitalizowanym osiedlem robotniczym.
Na tych liniach spotkaliście prawdziwe legendy transportu autobusowego: Jelcza 272 MEX, czyli ogórka, dominujące od lat 80. Ikarusy, a także nowsze pojazdy.
Trasy linii autobusowych
Linia 100
ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Nowomiejska, Ogrodowa, Zachodnia, Drewnowska, Karskiego, Ogrodowa, Srebrzyńska, Kasprzaka, Legionów, Konstantynowska, Unii Lubelskiej, Bandurskiego, Krzemieniecka, Konstantynowska – ZOO Orientarium
ZOO ORIENTARIUM – Konstantynowska, Legionów, Zielona, Kasprzaka, Srebrzyńska, Ogrodowa, Zachodnia, Próchnika, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, Jaracza, Piotrkowska – ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA
Przejazd linią 100 z ŁIT do ZOO trwał 31 minut, a z ZOO do ŁIT zajmował 23 minuty.
Linia 101
ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich, al. Rodziny Scheiblerów, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, Tuwima, Struga, Wólczańska, al. Mickiewicza, Piotrkowska, Milionowa, Kilińskiego, Tymienieckiego, Przędzalniana, Fabryczna, Targowa – MUZEUM KINEMATOGRAFII
MUZEUM KINEMATOGRAFII – pl. Zwycięstwa, Piłsudskiego, Przędzalniana, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich, POW, Jaracza, Piotrkowska – ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA
Przejazd linią 101 z ŁIT do Muzeum Kinematografii trwał 37 minut, a z Muzeum Kinematografii do ŁIT zajmował 15 minut.
ŁLT przyjazne wszystkim
Na Łódzkich Liniach Turystycznych kursowały pojazdy zabytkowe, które z racji swojego wieku najczęściej nie posiadają udogodnień dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Niektóre kursy linii 0, 100 i 101 były jednak obsługiwane nowszymi, niskopodłogowymi zabytkami.
Taryfa biletowa
Na Łódzkich Liniach Turystycznych (ŁLT) obowiązują bilety (czasowe, miesięczne, kwartalne, roczne) Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, czyli takie, jak w każdym łódzkim tramwaju czy autobusie. Można je nabyć przez internet oraz w biletomatach – zarówno w pojazdach jak i w okolicach przystanków komunikacji miejskiej, w tym na dworcu Łódź Fabryczna (pełna lista lokalizacji). W ramach wzajemnego honorowania można również korzystać z biletów strefowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.
Wszystkie przystanki Łódzkich Linii Turystycznych znajdują się w 1. strefie taryfowej.
Zachęcamy do nabywania biletów poprzez aplikacje mobilne – jednocześnie przypominamy wówczas o obowiązku skasowania biletu poprzez zeskanowanie kodu QR znajdującego się w pojeździe (więcej informacji).
Uwaga! Bilety czasowe można nabyć również u konduktorów wewnątrz pojazdów, ale tylko 40-minutowe i wyłącznie za gotówkę.
Pełna taryfa biletowa i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdują się na stronie internetowej MPK-Łódź.
| Normalny | Ulgowy | |
| 20-minutowy | 4,40 | 2,20 |
| 40-minutowy | 5,60 | 2,80 |
| 80-minutowy | 6,80 | 3,40 |
| 24-godzinny | 18,00 | 9,00 |
Konduktorzy
W 2003 roku, wraz z inauguracją kursowania linii 0, po raz pierwszy od 1983 roku w łódzkich tramwajach znów pojawili się konduktorzy. Konduktorzy Tramwajowej Linii Turystycznej to przeszkolona grupa wolontariuszy Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, którzy obsługują kursy zabytkowymi tramwajami po Łodzi. Najmłodszy ma 16 lat, a najstarszy nieco ponad 30 lat. Jednak to nie ma znaczenia, bo łączy ich odpowiedzialność oraz wspólna pasja transportowa.
W czasie kursów liniowych ich zadaniem jest obsługa drzwi, czyli wpuszczanie i wypuszczanie pasażerów na przystankach oraz dbanie o bezpieczeństwo podróży łodzian i turystów. Dodatkowo konduktorzy sprzedają bilety Lokalnego Transportu Zbiorowego (tylko 40-minutowe i za gotówkę) oraz służą podstawowymi informacjami na temat historii łódzkiej komunikacji.
Jeśli mają Państwo uwagi co do pracy naszych konduktorów prosimy o informację e-mailową: kontakt@kmst.pl.
O projekcie i jego historia
Łódzkie Linie Turystyczne (ŁLT) to wspólny projekt Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, MPK-Łódź, Zarządu Dróg i Transportu grupy Czerwony Ikarus oraz Łódzkiej Organizacji Turystycznej. Jego celem jest popularyzacja historii miasta i regionu, a w szczególności komunikacji miejskiej przez pryzmat zabytków techniki.
Historia Łódzkich Linii Turystycznych (ŁLT) sięga czerwca 2003 roku, gdy Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zaproponował MPK-Łódź Sp. z o.o. uruchomienie wakacyjnej linii turystycznej obsługiwanej taborem historycznym. Funkcjonują więc już ponad 20 lat!