Star 266 #223 żuraw samochodowy

Rok budowy: 1981 r.
Lata eksploatacji: 1983-2019
Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” 
Właściciel: Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi
Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Muzealna Brus

Star 266 to jeden z najlepszych pojazdów ciężarowych polskiej produkcji. Był wytwarzany przede wszystkim dla celów wojskowych, ale znalazł również zastosowanie w straży pożarnej czy przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej.

Należący do Klubu pojazd służy do podnoszenia wagonów tramwajowych. To standardowa zabudowa stworzona w latach 70. na potrzeby przedsiębiorstw komunikacji tramwajowej. Wiele spółek eksploatuje te pojazdy do dziś.

Klubowy Star został wyprodukowany w 1981 roku. Na stan MPK w Łodzi trafił 31 marca 1982 r. i otrzymał numer taborowy 223. Zamontowany z tyłu żuraw typu DS 0124K wyprodukowała w tym samym roku firma Bumar-Bedes. Montaż nastąpił 10 stycznia 1983 r. Wtedy też rozpoczęła się właściwa eksploatacja pojazdu.

Pojazd został przypisany do Zakładu Transportu i Sprzętu, który obsługiwał wszystkie gospodarcze pojazdy samochodowe.
W 1986 r. otrzymał numer 423 i prawdopodobnie trafił do nowo otwartej Zajezdni Telefoniczna, z którą związany był do końca eksploatacji. W 2007 roku numer zmieniono na T02. Było to związane z ogólną reformą numeracji pojazdów gospodarczych w MPK.

Łódzkie Stary 266 fabrycznie posiadały kabinę w kolorze wojskowej zieleni. Pod oknami znajdował się pomarańczowy pas. Na drzwiach namalowany był herb Łodzi, napis MPK oraz numer taborowy. Żuraw i kabina operatora były natomiast żółte.

Należący do Klubu pojazd niestety w czasie eksploatacji przemalowano - dźwig na czerwono, a kabinę na żółto, przy czym żółtą farbą pokryto również tapicerkę, skutecznie ją niszcząc.
Wszystkie dźwigi samochodowe były pojazdami uprzywilejowanymi i posiadały niebieskie lampy błyskowe oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie.

Wóz numer T02 był eksploatowany do 2019 roku. W ostatnich miesiącach był użytkowany na terenie Zajezdni Telefoniczna. 25 września MPK-Łódź przekazało go w darowiźnie Klubowi Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

Pojazd obecnie stacjonuje w Zajezdni Muzealnej Brus. W marcu 2020 r. został wpisany do ewidencji zabytków. Obecnie oczekuje na renowację.

Last modified on poniedziałek, 06 kwiecień 2020 19:53
Login to post comments