805Na #1830+1831

Rok budowy: 1988
Lata eksploatacji: 1988-2019
Producent: Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „Konstal”
Właściciel: Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi
Miejsce stacjonowania: Zajezdnia Muzealna Brus (oddelegowany do Zajezdni Chocianowice)

Skład wagonów typu 805Na o numerach 1830-1831 jest przedstawicielem krajowej rodziny tramwajów szybkobieżnych, które dostarczano do polskich miast od lat 70. XX wieku. Stanowi rozwinięcie serii 805N. Do dziś typ ten jest eksploatowany w różnych wersjach w większości przedsiębiorstw tramwajowych w Polsce. Dostawy dla Łodzi realizowano w latach 1979-1990.

Napęd bazuje na amerykańskim projekcie tramwaju typu PCC zastosowanym w Polsce po raz pierwszy w latach 50. przy okazji produkcji tramwajów typu 13N dla Warszawy. Jest to układ oporowy, w którym prąd rozruchu i hamowania silników są automatycznie dobierane przez rozrusznik, mieszczący się pod podłogą naprzeciwko środkowych drzwi. Motorniczy steruje pojazdem za pomocą pedałów.

Skład 1830-1831 pochodzi z jednej z ostatnich dostaw dla Łodzi z 1988 roku. Przez całą swoją służbę liniową był związany z Zajezdnią Telefoniczna. Malowanie historyczne z lat 80. odzyskał w 2006 roku przy okazji obchodów 20-lecia istnienia jego macierzystej zajezdni, które odbyły się z inicjatywy Klubu. Członkowie Stowarzyszenia uczestniczyli również w pracach związanych z przemalowaniem pojazdu. Nietypowe malowanie sprawiło, że tramwaj wśród motorniczych i miłośników komunikacji zyskał przydomek "komuna".

W okresie eksploatacji skład przeszedł niewiele zmian. Jest to jeden z nielicznych tramwajów, w których nie przeprowadzono remontu kapitalnego. Dzięki temu wnętrze zachowało swój oryginalny charakter, które jednak mocno odstawało od oczekiwanego przez pasażerów standardu.

Wraz z zakupami wagonów typu NF6D z niemieckiego Bochum oraz dostawami fabrycznie nowego taboru, MPK-Łódź sukcesywnie wycofuje najstarsze pojazdy we flocie. Taki los spotkał również skład 1830+1831. Dzieki przychylności MPK-Łódź, 25 września 2019 r. tramwaj został przekazany Klubowi w formie darowizny. Z uwagi na odcięcie od sieci Zajezdni Muzealnej Brus, pojazd został oddelegowany na Chocianowice.

Tramwaj oczekuje obenie na renowację.

Last modified on piątek, 17 kwiecień 2020 08:33
Login to post comments