Skład wagonów typu 805Na o numerach 1830-1831 jest przedstawicielem krajowej rodziny tramwajów szybkobieżnych, które dostarczano do polskich miast od lat 70. XX wieku. Stanowi rozwinięcie serii 805N. Do dziś typ ten jest eksploatowany w różnych wersjach w większości przedsiębiorstw tramwajowych w Polsce. Dostawy dla Łodzi realizowano w latach 1979-1990.
Napęd bazuje na amerykańskim projekcie tramwaju typu PCC zastosowanym w Polsce po raz pierwszy w latach 50. przy okazji produkcji tramwajów typu 13N dla Warszawy. Jest to układ oporowy, w którym prąd rozruchu i hamowania silników są automatycznie dobierane przez rozrusznik, mieszczący się pod podłogą naprzeciwko środkowych drzwi. Motorniczy steruje pojazdem za pomocą pedałów.
Skład 1830-1831 pochodzi z jednej z ostatnich dostaw dla Łodzi z 1988 roku. Przez całą swoją służbę liniową był związany z Zajezdnią Telefoniczna. Malowanie historyczne z lat 80. odzyskał w 2006 roku przy okazji obchodów 20-lecia istnienia jego macierzystej zajezdni, które odbyły się z inicjatywy Klubu. Członkowie Stowarzyszenia uczestniczyli również w pracach związanych z przemalowaniem pojazdu. Nietypowe malowanie sprawiło, że tramwaj wśród motorniczych i miłośników komunikacji zyskał przydomek "komuna".
W okresie eksploatacji skład przeszedł niewiele zmian. Jest to jeden z nielicznych tramwajów, w których nie przeprowadzono remontu kapitalnego. Dzięki temu wnętrze zachowało swój oryginalny charakter, które jednak mocno odstawało od oczekiwanego przez pasażerów standardu.
Wraz z zakupami wagonów typu NF6D z niemieckiego Bochum oraz dostawami fabrycznie nowego taboru, MPK-Łódź sukcesywnie wycofuje najstarsze pojazdy we flocie. Taki los spotkał również skład 1830+1831. Dzieki przychylności MPK-Łódź, 25 września 2019 r. tramwaj został przekazany Klubowi w formie darowizny. Z uwagi na odcięcie od sieci Zajezdni Muzealnej Brus, pojazd został oddelegowany na Chocianowice.
Tramwaj oczekuje obenie na renowację.
https://kmst.pl/tabor/konstal/805na-1830-1831#sigProIdcf556420fd