W 1973 r. do produkcji trafił nowy model autobusu w wersji turystycznej i międzymiastowej, który miał zastąpić pojazdy typu San H100. Kolejne prototypy powstawały od 1967 r. aż do opracowania docelowej konstrukcji. Model otrzymał oznaczenie H9 i był produkowany w wersji turystycznej i międzymiastowej. Pojazdy trafiały do PKSów oraz różnych przedsiębiorstw.
W 1980 roku zaprezentowano ulepszony model o wydlużonym i podwyższonym nadwoziu. Zlikwidowano wówczas charakterystyczne świetliki dachowe i okna w tylnych słupkach. Produkcję modelu H9 zakończono ostatecznie w 2006 roku.
Stacjonujący w Zajezdni Muzealnej Brus autobus to turystyczny model H9.20 z 1991 roku. Pojazd jest przystosowany do przewozu 41 osób na miejscach siedzących. Autobus nigdy nie służył w PKS. Prosto z fabryki zakupiła go kopalnia soli w Inowrocławiu i używała do przewozu pracowników. Po 10 latach wóz trafił do firmy Dempol, gdzie służył jako gimbus. W 2017 roku został odkupiony przez Sebastiana Ubysza.. Pojazd trafił do Zajezdni Muzealnej Brus 3 listopada tego samego roku.
Mimo wieku przekraczającego 25 lat, autobus jest w dość dobrym stanie. Zachowało się w nim mnóstwo oryginalnych elementów wyposażenia, od wlotów powietrza, przez wyposażenie wnętrza (fotele, oświetlenie), po klamki czy odlewaną tabliczkę z nazwą modelu. Uwagę zwraca również wiele charakterystycznych dla lat 90. ozdób, jak zasłonki z frędzlami, daszek przecisłoneczny, czy pieczołowicie obita skajem ściana czołowa z deską rozdzielczą.
Choć ten konkretny pojazd nie jeździł po Łodzi, to autobusy typu H9.20 były eksploatowane przez łódzki PKS. Dlatego też wóz mógł stać się eksponatem w Zajezdni Muzealnej Brus. O wartość historycznej autosana świadczy również fakt, że został ujęty w wojewódzkiej ewidencji ruchomych zabytków techniki.
https://kmst.pl/tabor/wagony-pasazerskie-4/autosan-h9-20#sigProId0fcc3df625